When you're standing at the crossroads that you can not comprehend, just remember that death is not the end...

/Bob Dylan


tisdag 21 september 2010

(På krogen)


                                                                                                                            ,

-----------------------------------------------------------------------------------


                        På krogen


Människor i staden letar efter selleri.
Jag är på krogen, önskar att de häller i
Något i glasen,
Sänker basen,
Den pratsamme kyparen undrar vad jag gnäller i.

"Jo, i baren sitter pojkarna som följer de som ängslar dem.
I hörnet sitter flickorna och ler åt de som stängslar dem,
Och som flamberar fruktskal,
Planerar tukttal,
Hoppar runt som tranor tills de slår sig ned och fängslar dem."

"Men sådan är ju dansen som leder fram till parningen?"
"Nej, sådan är väl dansen som leder fram till snarningen?
De falska skratten,
Den fula hatten,
På flaskan står det 'Jägermeister', ser de inte varningen?

Och var är min förmögenhet den som jag vill närma mig?
Var är den där flickan, hon som skulle värma mig,
Och öppna sinnet,
Förbättra minnet,
Göra mig så kvick att ingen kunde härma mig?"

"Sätt inte ljuset under skäppan utan fäst det upp på staken."
"Jag är inte konfirmerad, var snäll och kom till saken.
Ska jag slakta lammen?
Gå på dammen?
Kliva in i rustningen och motarbeta draken?"

"Att ge dig goda råd är visst inte värt ett vitten?"
"Jag förstår ju inte dina ord, kan du rita med grafiten?"
"Nu har du stopp i baren.."
"Men jag vill veta svaren?
Vilka sidor ska jag läsa, kan du ge mig textavsnitten?"

"Du ska inte vara blygsam utan börja att ta för dig."
"Detta låter intressant, fortsätt prata nu, jag hör dig."
"Det är allt som krävs så.."
"Stopp! Men om jag kvävs då?
Att tränga undan andra är kanske någonting som stör mig?"

"Så gör de flesta andra till dess de möter något hållfast?"
"Då är inte jag som dem, jag är mer en liten koltrast."
"Även de kan kriga?"
"Men en nyckelpiga?"
"Det som du behöver är en vän som lär dig bollkast."

"Tror du att det hjälper och det är väl du som är den vännen?"
"Ja, det kommer säkert få dig att ta för dig mer som männen."
"Du vill komma åt mig."
"Inte alls, förlåt mig?"
"Nej, men har du sett nu sitter det en trast där på antennen."

"Du är inte riktigt klok va, jag har nog sett det under kvällen?"
"Jo, någorlunda och dessutom är jag spänstig som gasellen.
Jag är ilsk som Hera.
En ny Bagheera!"
"Gå inte nu till överdrift då kan du mötas utav smällen."

"Ja du har helt rätt, jag får slå av ett uns på takten.
Och här skiljs våra vägar åt innan jag dras in i jakten.
Men tack för råden,
Jag skall följa tråden,
Försöka knuffas lite mer men inte delta under slakten."

"Om du nu ser det så, jag har en annan bild av scenen."
"Men vilken härlig kväll det blev, känner du syrenen?"
"Ja, trevlig kväll då."
"Allting väl då.
Nästa gång vi ses så tar vi miljonärsproblemen."



---------------------------------------------------------------------------------------



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar